Podczas stawiania, czy remontowania garażu, jedną z najważniejszych decyzji, jakie trzeba podjąć, jest ta dotycząca wyboru bramy. Poza tradycyjnymi dwuskrzydłowymi wrotami otwieranymi siłą naszych rąk na rynku dostępne są także inne, nowocześniejsze i bardziej efektywne rozwiązania. Jednym z nich, zdobywającym coraz większą rzeszę fanów, są bramy garażowe segmentowe.
1. Bramy garażowe – rodzaje
2. Segmentowe bramy garażowe – zalety i wady
3. Bramy segmentowe – montaż i obsługa
Bramy garażowe – rodzaje
Na rynku dostępne są 4 podstawowe rodzaje bram garażowych, różniące się sposobem otwarcia, a także ilością wymaganego miejsca, oraz oczywiście ceną.
Najprostszą i najbardziej klasyczną formą są bramy rozwierne. Dwa skrzydła składające się na tego typu bramę mogą być zrobione m.in. z drewna, czy aluminium. Wrota tego typu otwierają się na zewnątrz, co powoduje, że aby móc zdecydować się na takie rozwiązanie potrzeba sporo miejsca przed garażem. Bramy te nie posiadają też najlepszych właściwości termoizolacyjnych. Co ważne w naszym klimacie, zaśnieżony podjazd może w znaczny sposób utrudnić otwieranie bramy rozwiernej.
Inną dość klasyczną formą są bramy uchylne. Sztywne, pojedyncze skrzydło jest tutaj umieszczone na prowadnicach, które umożliwiają jego podniesienie. To rozwiązanie eliminuje problem utrudnień otwierania w przypadku zaśnieżenia, nadal nie posiada jednak dobrych parametrów izolacyjnych. Dodatkowo podobnie jak klasyczny typ, wymaga sporo miejsca przed garażem.
Jak zatem znaleźć bramę garażową charakteryzującą się dobrą izolacją cieplną? Jednym z rozwiązań jest wybór bramy rolowanej. W tego typu modelach podczas otwierania wąskie lamele tworzące pancerz są nawijane na wał znajdujący się w kasecie zamontowanej wewnątrz bądź na zewnątrz garażu. Brama garażowa tego typu wymaga jednak wyższego nadproża, nie nadaje się więc do każdego garażu. Dokładną analizę i porównanie tego typu bramy z ostatnim z rodzajów można przeczytać w artykule na stronie https://wojtekj.pl/brama-garazowa-segmentowa-czy-rolowana-jakie-rozwiazanie-wybrac/.
Posiadającym najwięcej zalet rozwiązaniem jest natomiast brama segmentowa, którą dokładnie opiszemy w kolejnym akapicie.
Segmentowe bramy garażowe – zalety i wady
Największą zaletą bram segmentowych jest bardzo niewielka ilość miejsca, jaką potrzeba do zamontowania tego typu rozwiązania. Sama segmentowa brama składa się z elementów połączonych ze sobą zawiasami i uszczelkami chroniącymi przed niekorzystnymi czynnikami pogodowymi. Segmenty poruszają się po prowadnicach, umieszczonych na ścianie, bądź suficie garażu, dzięki czemu zarówno otwarta jak i zamknięta brama garażowa tego typu nie zajmuje miejsca, które mogłoby być wykorzystane w inny sposób. Dodatkowo charakteryzuje się ona świetnymi parametrami izolacyjnymi. Do listy zalet bramy segmentowej warto również dopisać to, że nadaje się ona do każdego rodzaju otworu, a także umożliwia poszerzenie szerokości przejazdu o nawet 14 cm względem bramy uchylnej.
Rozwiązanie tego typu posiada jedną zasadniczą wadę – jest ono znacząco droższe od pozostałych rodzajów, szczególnie jeśli zdecydujemy się na wariant zautomatyzowany, sterowany pilotem. Jeśli jednak posiadasz odpowiednie fundusze, warto postawić na ten typ bramy, szczególnie że w naszym kraju można znaleźć wielu wyspecjalizowanych producentów, takich jak RoletyAlu, których ofertę znajdziesz na stronie https://www.roletyalu.pl/oferta/bramy/bramy-segmentowe.
Bramy segmentowe – montaż i obsługa
Segmentowe bramy garażowe są sprzedawane zwykle z dopasowanym do nich systemem napędu, dzięki czemu nie trzeba przejmować się problemami związanymi z niewłaściwym ich spasowaniem. Jeśli chodzi o sam proces montażu, ma on kluczowy wpływ na to, czy brama będzie właściwie działać, nie będzie posiadać nieszczelności, nie wystąpią problemy z jej zamykaniem i otwieraniem itp. Dlatego też radzi się, żeby nie przystępować do tego procesu samemu a zdać się na fachowców. Sam montaż to zwykle koszt ok. 15-20% ceny bramy. Zaczyna się on od sprawdzenia stanu przywiezionego towaru, a także pomiarów długości i odległości między elementami składowymi. Następnie pracownicy przechodzą do montażu prowadnic pionowych, a potem elementów poziomych. Kolejne są podpory środkowe i wał z zabezpieczeniami, montowany na nadprożu. Następnie przykręcane są kolejne elementy bramy, jej zawiasy i rolki. Po tym montuje się linki niezbędne do poprawnego działania bramy, a także napęd. Ostatnim elementem pracy monterów jest przeszkolenie użytkownika i przekazanie mu pilotów.
Sama obsługa tego typu bram segmentowych z napędem jest niezwykle prosta. Pilot posiada przycisk (bądź więcej przycisków w przypadku rozwiązań wieloskrzydłowych), który po naciśnięciu rozpoczyna proces otwierania lub zamykania bramy. Zwykle tego typu piloty można programować samemu, opierając się na instrukcji obsługi danego modelu. Czasami jest to bardzo przydatne, gdyż niektóre modele wymagają ponownego programowania np. po dłuższym braku dostępu do prądu.
Najnowsze komentarze